21 marca większość kojarzy z pierwszym dniem wiosny, ale jest to także dzień zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby osób z zespołem Downa. Tego dnia właśnie przypada Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Został on ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, natomiast od 2012 roku organizowany jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Data 21 marca nie jest przypadkowa. To właśnie w 21 parze chromosomów osoby zdrowe maja po 2 chromosomy, natomiast osoby z Zespołem Downa – 3 (marzec). Stąd też inna nazwa tego zaburzenia – trisomia 21,mówiąca o odmienności biologicznej osoby, którą natura wyposażyła w dodatkową informację genetyczną. Symbolem tego dnia są kolorowe skarpetki nie do pary będące synonimem niedopasowania społecznego i genotypowego, z jakim borykają się osoby z zespołem wad wrodzonych.
W tym dniu wszyscy okazujemy naszą solidarność z osobami z trisomią 21. Włączamy się w akcje społeczne pokazujące akceptację i zrozumienie. W ten wyjątkowy dzień zachęciliśmy uczniów naszej szkoły do założenia skarpetek w różnych kolorach, najlepiej z niepasujących do siebie par. Skarpetki mogły być w paski, w kropki, za kolano lub tuż przy kostce. Przy ich zakładaniu dzieci wykazały się pomysłowością, wesoło podeszły do zadania.
Poprzez prezentacje multimedialne: bajkę pt. „Kolorowe skarpetki” oraz opowieści lekarki bajkopisarki zapoznaliśmy naszych uczniów z Zespołem Downa, uwrażliwiliśmy na potrzeby osób chorych. Dzieci z zainteresowaniem, z powagą i w skupieniu wysłuchały wszelkich informacji. Z zaangażowaniem wykonały zakładki do książek okazujące wsparcie, szacunek i zrozumienie dla Osób z Zespołem Downa. Chętnie stworzyły też prace plastyczne przedstawiające skarpetki nie do pary – wesoły akcent i symbol dzisiejszego dnia.